Praktijkvoorbeelden

Zelf online gemeentelijke zaken regelen
Jasmijn de Vries verhuist naar een andere gemeente. Ze heeft een drukke baan en geen tijd om haar verhuizing door te geven op het gemeentekantoor. Gelukkig biedt de gemeente haar de mogelijkheid om haar verhuizing online door te geven. Via de gemeente website vult ze het formulier “verhuizen vanuit een andere gemeente” in. Ze logt in met DigiD. Haar persoonsgegevens en oude adres worden hierdoor automatisch ingevuld. Ze hoeft alleen nog haar nieuwe adres in te vullen. Het blijkt dat in haar nieuwe wijk een parkeervergunning nodig is. Deze kan ze direct via hetzelfde formulier aanvragen. Hiervoor is alleen haar kenteken nodig. De overige gegevens zijn bekend. Jasmijn controleert haar ingevulde gegevens goed en drukt op verzenden. Het formulier wordt direct digitaal afgeleverd bij de afdelingen Burgerzaken en Parkeerbeheer van de gemeente. Bij de afdeling burgerzaken wordt het verhuisformulier automatisch verwerkt in het burgerzaken systeem.

Door middel van een vraagboom direct de juiste dienstverlening aanvragen.
Petra de Graaf wil graag schulddienstverlening aanvragen. Op basis van gegevens uit het DKD en antwoorden uit de vraagboom wordt direct berekend dat haar inkomen lager is dan de geschatte maandlasten. Ze wordt geadviseerd om een aanvraag tot schulddienstverlening in te dienen. De medewerkers in het callcenter of aan de balie worden ontlast op deze manier. Er komen minder onterechte aanvragen binnen en de dienstverlening kan sneller worden opgestart.

Ingezonden e-formulieren starten direct een zaak op.
Tim Gorter vult het e-formulier ‘Verhuizing doorgeven’ in via de website van de gemeente. Zijn NAW gegevens worden direct naar het zaaksysteem Verseon verstuurd. In Verseon wordt automatisch een zaak en documentregistratie aangemaakt, waarbij de zijn gegevens alvast vooringevuld worden. Het e-formulier en alle eventuele bijlagen worden direct als PDF aan de zaak gekoppeld. Een medewerker van de gemeente ziet in haar werkvoorraad de aanvraag staan en heeft alle benodigde informatie direct bij de hand om de aanvraag af te handelen. Tim krijgt via Verseon een melding dat zijn aanvraag is ontvangen en tevens wordt het zaaknummer gecommuniceerd met de klant.



 

U bent hier